THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Main Goal

The main goal of our campaign is to spread awareness to the people around the world. We want to tell every one how drastically the population of the orang utans have dropped. We need to save this species from extinction. This is very serious and need our attention to protect their habitats and to stop illegal hunting. We want to attract people around the world and to support our campaign. We will keep our activities to save orang utans. All the the supportive actions that we have conducted are about to support the international organisation for saving the population of the orang utans. We are here also supporting the Orang Utan Foundation International. Those who are willing to donate or to participate in the activities, please contact them. We really want to save them and to protect them from extinction.

Lets help OrangUtans to survive ...

Let OrangUtans live in their habitats peacefully ...

Let OrangUtans grow their protected home ...

How we respond:

There are people and organisations who has started and doing their job well to save the orang utans. We have here the same idea and we could support each other. We need to communicate and make a better coordiatnation to achieve our main objective "To Save Orang Utans"

Tuesday, August 18, 2009

Orang utan


JOM KENALI ORANG UTAN
Otang Utan boleh ditemui di pulau Borneo dan Sumatera di Indonesia dan Malaysia.Inilah satu-satunya lokasi di mana Orang Utan tinggal dalam habitat asal ia.Terdapat dua spesis yang boleh ditemui iaitu:
٭Orang Utan Borneo yang terdapat di Pulau Borneo
٭Orang Utan Sumatera yang terdapat di Pulau Sumatera
Asal usul perkataan Orang Utan diambil daripada bahasa Melayu yang membawa maksud Orang Hutan.Nama saintifik bagi Orang Utan ialah Pongo Pygmaeus .Haiwan ini memiliki 96.4 peratus DNA manusia.Orang Utan betina dan jantan tidak banyak bezanya.Kedua-duanya memiliki bulu panjang berwarna merah.Tetapi saiz Orang Utan jantan lebih besar jika hendak di bandingkan dengan saiz Orang Utan betina.Ketinggian Orang Utan jantan boleh mencecah 1.5 m dengan berat 120 kg.Manakala,Orang Utan betina,boleh membesar sehingga 1m dengan berat 45kg.Jangka hayat haiwan ini dalam habitat semulajadi boleh mencecah 45 tahun atau lebih.Orang Utan memiliki IQ yang tinggi. Orang Utan amat menyukai buah-buahan terutamanya buah Durian,walaupun buah ini memiliki bau yang kurang menyenangkan dengan tekstur rasanya yang sedikit pahit.Orang Utan juga makan bunga-bungaan,madu daun-daun dan serangga.Orang Utan tidur dalam sarang di atas pokok yang diperbuat daripada daun dan dahan.Orang Utan menghabiskan 90 peratus masanya di atas pokok dan jarang turun ke tanah.Inilah faktor yang membezakan Orang Utan dengan beruk lain seperti gorilla dan cimpanzi.Tahukan anda Orang Utan tidak hidup berkumpulan tidak seperti beruk lain.Selalunya,Orang Utan akan bersama 1 atau 2 ekor anaknya tidak seperti Orang Utan jantan yang bersendirian.Orang Utan hanya mempunyai anak dalam satu-satu masa.Anak Orang Utan akan tinggal bersama ibunya hingga 7 atau 8 tahun.Masa yang di ambil lagi lama berbanding dengan mamalia lain kecuali manusia.Orang Utan mampu membuat payung daripada daun untuk mengelakkan diri daripada hujan.Haiwan ini,menggunakan kayu untuk mengambil madu daripada sarangnya.Hari ini bilangan Orang Utan hanya tinggal 60000 dan hanya 7000 ekor yang hidup di Sumatera.Tidak seperti 100 tahun yang lalu,bilangan Orang Utan di dunia mencecah 315000 ekor.Apakah punca Orang Utan dipandang sebagai satu ancaman?Orang Utan telah kehilangan tempat tinggal akibat kegiatan penebangan pokok untuk dijadikan kertas dan perabot.Kawasan hutan turut dibersihkan untuk di gantikan dengan tanaman kelapa sawit.Di Indonesia,kawasan hutan seluas padang bola sepak di tebang setiap minit.Orang Utan sering ditembak apabila ia muncul di lading kelapa sawit dan dusun buah,kerana petani mengganggap Orang Utan sebagai haiwan perosak.Anak Orang Utan diambil lalu dijual sebagai haiwan peliharaan.
English explanation at our website :

0 comments: